Wednesday, December 29, 2010

Jangan makan Semut!!




Pejam celik..dah pagi rupenyer.Detemani pulak dengan hujan renyuk-renyai kt luar.Memang hangat kalau ade unggun api di sebelah.Nak menghilangkan sejuk punya pasal.hehheh.Apa kabar anda?diharap dah mencekik walaupun sesuap nasik.Kepada yang belum cekik,pegi ke dapur sekarang.cari la makanan-makanan yang dapat memenuhi space-space kosong yang ade di dalam perut anda yang besar lagi fleksibel itu.haha


Tetapi harus diingat,pemakan yang anda ambil juga penting tuh.Sebagai contoh,aku yang makan roti gardenia baru kejap tadi.wuhuuu rase dia memang melambung ke langit.macam mati hidup kembali pun ader.di sebalik ke-best-an roti tu rupenyer ade bendasing yang menjadikan roti itu sebagai homestay untuk beliau diami.Sedang syok-syok cicah ternampak objek-objek hitam yang kecil terapung-apung dalam air neskafe 3 dalam 1 aku.Mula-mula tidak diendahkan oleh kerana ku sangka objek hitam itu adalah buah-buah kopi yang tak hancur.Hampir 5 keping roti aku cekik,dan mula merasa kelainan nya.makin rancak aku cicah makin bertambah banyak pulak benda hitam tu terapung.memang susah nk nampak objek-objek kecil pada pagi-pagi membuta nih.Ku capai microskop milik abah aku untuk melihat objek itu dengan lebih dekat lagi.


Berjam-jam jugak aku tilik bende tu akhirnya dapat mengenalpasti objek itu ape.dengan bantuan mikroskop milik abah aku tu aku dah dapat tahu bahawa benda yang terapung-apung di atas permukaan air itu adalah sekeluarga semut yang nakal mencari makan.amat kesian sekali,mati akibat tertelan air,air neskafe pulak tu.Lepas tu berkubur pulak ke dalam perut ku yang kempis kembung ini.aku rase macam banyak pulak aku telan bende tuh.Ni mesti ade efek sampingan akibat dari makan semut.nak tahu ape efek nya?


"Di dalam badan atau mulut semut,ia mengandungi sejenis enzim yang apabila kita makan akan memberi kesan terhadap sistem saraf otak, terutama sekali saraf pembelajaran dan hafalan. Enzim ini yang diistilahkan ‘racun’ pada semut. Kalau boleh elakkan dari terminum air atau termakan makanan yang adasemut".(sumber dari iium)


 piwitt2


Takut pulak aku apabila bace bende kat atas tu.Mak aku jugak pernah cakap kt aku."kalau kita tertelan seekor semut,kita akan menjadi orang pelupa selama 40 hari"teori dari mana aku pn tak tahu lah..betul kah ni?lupa selama 40 hari?hilang ingatan selama 40 hari kah?ni seekor semut,kalau 10 ekor?


1 ekor semut = otak jadi lembab selama 40 hari
kalau 10 ekor semut?berapakah hari anda akan jadi macam tu?jom kita kira sama-sama.

    10 ekor x 40 hari
   =400 hari

400 hari = 1 tahun 35 hari anda akan jadi lembab otak


 huh?bodoh selama 400 hari?padan muka kau!



Heheh..Maknanya aku akan jadi kebengapan selama setahun lebih..jadi camtu pun buleh suke lagi...teori xbetul ni!!ni saje la ni orang-orang tua dulu-dulu tak bagi anak-anak mereka makan semut sesuka hati..Tapi kenyataan yang di bold kan itu buleh dipercayai.Enzim-enzim dari semut tu lah yang menyebabkan otak jadi lemah. Selama 40 hari tu mitos semata-mata.Mungkin betul atau mungkin tak betul.Try tanya mak ayah anda jap lagi.


p/s:ini nasihat dari aku sediri,kalau boleh elakkan la dari makan semut-semut.Kalau tak sengaja tu nak buat macam mana kan.mungkin kita ditakdirkan untuk jadi lembab seketika.haha.Efek nye yang sebenar wallahua'lam.Kena tanye doktor semut dalam hal-hal begini.doktor semut pn ade ke??sebelum makan tu,belek-belek dahulu roti atau biskut tu.takut nanti bukan setakat semut ade,dengan ibu-ibu gajah dan segala jenis hidupan-hidupan liar lain berkemungkinan ade.hueh2

sekian dulu entri ini,gudbye..assalamualaikum

5 comments:

Azie Azra said...

semut kecik berkuasa besa.hehe

Ridhuan said...

jangan makan semut yer..:D

Apek_JADIANjr said...

7 dulang ati semut...

shahrul said...

kalau mkn mentadak due jd ap?hahaha
mesti gigi lebih.haha

Ridhuan said...

jd zombie..haha

Post a Comment